LEVEL TIENERSCHOOL
Onze mooie groene omgeving van buiten naar binnen halen, gepersonaliseerd leren bevorderen, leren in aangename, rustige en inspirerende leeromgeving, eigenaarschap van de leerlingen stimuleren, het werken in leerzones optimaliseren, een zachte overgang basisonderwijs en secundair onderwijs bewerkstelligen… uitdagingen waar ons team met veel enthousiasme dag in dag uit zijn schouders onder zet.
Om hiermee nog effectiever en meer doorgedreven aan de slag te gaan is een aangepaste infrastructuur noodzakelijk. Onze leerkrachten botsen soms letterlijk tegen muren aan. Wij werkten daarom ons project “Level KrakX Binnenstebuiten – Buitenstebinnen” uit en … wij kregen een GO van de scholengroep!
Vanaf schooljaar 2023-2024 studeren de leerlingen van de tienerschool (3de graad basisonderwijs + 1ste graad secundair onderwijs) zelfstandig, in stilte in een “groene werkbubbel”, overleggen ze met elkaar en de leraar in de co-working space; zetten ze hun ideeën om in te gekke creaties en prototypes in de creatiezone en maken ze presentaties, video’s en muziek in de mediabox. Debatteren en presentaties geven doen onze leerlingen in de exchange-zone, korte instructies worden gegeven in de instructieruimtes. De leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar van de basisschool beschikken over een hybride klas met verschillende leerzones en kunnen wanneer ze dit wensen ook “uitzwermen” naar de andere zones.
De leidende principes van ons project zijn:
de visie van Campus Lennik: groene warme campus waar actief leren centraal staat
gepersonaliseerd samen leren in een krachtige leeromgeving.
welbevinden leerlingen en team
zachte overgang basisonderwijs - secundair onderwijs.
de leerzone is onderverdeeld in “stille zones” en “luidere zones”. De zones waar leerlingen en leerkrachten in interactie gaan, discussiëren, samenwerken, overleggen, creëren, presenteren… kunnen volledig afgesloten worden. De centrale ruimte is een stille ruimte waar leerlingen zelfstandig en rustig aan het werk kunnen gaan.
flexibiliteit en multifunctionaliteit: alle ruimtes kunnen op verschillende manieren gebruikt worden
duurzaamheid, hergebruik van materialen en aanpassing van bestaande structuren
de natuur wordt binnengebracht: planten worden meegenomen als elementen van het ontwerp om werkstations af te bakenen en “concentratie cocons” te creëren, licht te filteren, inkijk te beletten en om een rustige en inspirerende omgeving te creëren en het algemeen welzijn te bevorderen. Gebruik van natuurlijke materialen en kleuren.
leerkrachten en leerlingenparticipatie: ontwerp creatie, uitwerking en onderhoud.
professionele ontwikkeling team.