SIGO!Lennik brengt leerlingen innoverende houding bij

  • 8 januari 2016

LENNIK - SIGO!Lennik start komend schooljaar met ‘Steam’. Zij gaan hiermee een stapje verder dan de meeste Vlaamse scholen door aan het principe ‘Stem’  nog een extra letter toe te voegen. 'Steam' staat voor Science Technology Engineering Arts en Mathematics. Met ‘Steam’ biedt deze school een vakoverschrijdende werkwijze  aan waarbij ze hun leerlingen willen voorbereiden op een toekomst die aansluit bij de noden van de toekomstige,  snel evoluerende arbeidsmarkt. De arbeidsmarkt van de toekomst verwacht flexibele werknemers die niet alleen in staat zijn om zich aan te passen, maar ook nog eens hun creativiteit gebruiken om vooruitstrevende ideeën uit te werken. Die creativiteit zullen de leerlingen aanleren in een werkwijze waarin de school aandacht heeft voor zowel design als engineering.

Vertrekken van eigen competenties

‘Steam’ is erop gericht om te vertrekken vanuit de  competenties van de leerlingen  en deze verder te ontwikkelen. In een optimale leeromgeving, een speciaal ‘Steam’-lokaal, voeren de leerlingen hun eigen onderzoek waarbij de leerkrachten  gebruik maken van activerende werkvormen.  De leefwereld van de jongeren van vandaag is een startpunt om de leergierigheid van de leerlingen aan te wakkeren.

“De bedoeling is om onze leerlingen een innoverende houding bij te brengen, waarbij de nadruk ligt om creativiteit en probleemoplossend denken”, aldus directeur Fanny De Troyer.” Het team van SIGO!Lennik is hier klaar voor. De voorbije jaren professionaliseerden wij ons hiervoor grondig, zowel nationaal als internationaal. In de eerste plaats leert ons leerkrachtenteam van elkaar door intensief samen te werken. Verder scholen leerkrachten zich bij door deel te nemen aan buitenlandse nascholingsprojecten, stages en congressen te volgen en door samen te werken met Europese organisaties en scholen.” 

 

( http://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/sigo-lennik-brengt-leerlingen-innoverende-houding-bij/5279 )